page title icon Articles & Podcast Episodes

Wie bewaakt de kwaliteit

In dit artikel verkennen we de structuur van kwaliteitsborging binnen het hoger onderwijs aan de hand van drie centrale schakels: de examencommissie, het visitatiepanel en de NVAO. Hoewel het huidige accreditatiestelsel op papier solide lijkt, toont recent onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs aan dat er in de praktijk kwetsbaarheden bestaan. Visitatiepanels verschillen sterk in kwaliteit en instellingen hebben ruime invloed op de samenstelling ervan. Tegelijkertijd kunnen toezichthouders zoals de NVAO en de inspectie pas ingrijpen bij wettelijke overtredingen, waardoor sluimerend kwaliteitsverlies vaak buiten beeld blijft.

Binnen deze context blijkt de rol van examencommissies niet altijd toereikend: slechts 70% onderzoekt structureel of alle toetsing de eindkwalificaties dekt. Daar ligt een risico voor de geloofwaardigheid van het diploma. In dit krachtenveld is er een belangrijke, maar vaak onderbenutte, rol weggelegd voor opleidingscommissies (OC’s). Zij hebben volgens de WHW een taak in de kwaliteitsborging en kunnen via de OER jaarlijks invloed uitoefenen op inhoud, toetsing en studeerbaarheid.

Het artikel pleit voor een steviger verankering van interne kwaliteitsbewaking en een herwaardering van de rol van medezeggenschap met de OC als mogelijk ontbrekend schakelpunt in een kwetsbaar systeem.

Interview met Tim Maurizio Dullaart, studentenraadslid Hogeschool Leiden

“Medezeggenschap is een mooie manier om als student daadwerkelijk iets te betekenen” Tim is vijfdejaars informaticastudent aan de Hogeschool Leiden en actief lid van de studentenraad. Wat hem onderscheidt? Zijn enthousiasme voor medezeggenschap en zijn vermogen om met iedereen het gesprek aan te gaan. “Binnen mijn studie ben ik een beetje een vreemde eend in … Lees meer

Opleidingscommissies: iedereen wil kwaliteit, toch?

Sinds 2017 zijn opleidingscommissies (OC’s) officieel onderdeel van het hoger onderwijs. Niet meer vrijblijvend, niet meer ‘een clubje studenten en docenten met goede ideeën’, een formeel orgaan met een echte stem. En terecht, want wie kunnen er beter meedenken over goed onderwijs dan de mensen die er dagelijks in zitten? Toch weten veel mensen (en … Lees meer

Er is meer dan ja!

Het adviesrecht van medezeggenschapsraden binnen hogescholen is een belangrijk instrument om invloed uit te oefenen op de besluitvorming binnen deze instellingen. Toch wordt er regelmatig een verkeerde verwachting aan gekoppeld. In de praktijk blijkt namelijk dat het adviesrecht soms wordt behandeld als een verkapt instemmingsrecht, waarbij bestuurders vooral op zoek zijn naar een bevestigend of … Lees meer

Bestuur 2025/2026 gezocht!

Bestuur 2025-2026 gezocht! Word jij het nieuwe bestuur dat zich inzet voor de studenten en de medezeggenschap? De kern Of je nu een echte community builder bent, energie krijgt van het organiseren van evenementen, een doorgewinterde medezeggenschapper bent of het liefst aan de lobbytafel in Den Haag te vinden bent. In alle gevallen zijn we … Lees meer

Opiniestuk kader goede vergoedingen

Wat is er mis? In mei 2024 spraken de VH, UNL, ISO en LSVb af dat medezeggenschappers in het hoger onderwijs eerlijker beloond zouden worden. Dit was een belangrijke stap, want al jarenlang is bekend dat de huidige vergoedingen niet in verhouding staan tot de tijd en verantwoordelijkheid die van de medezeggenschappers wordt verwacht. In … Lees meer

Eerlijke(re) vergoedingen medezeggenschap

Na een lang proces, waar hboMZ in de aanloop een bijdrage heeft geleverd, is er nu het kader Goede Vergoedingen Medezeggenschappers. Dit kader geeft, samen met de urennorm uit Sectorakkoord 2018, een goede grondslag voor het gesprek over eerlijke waardering voor (studenten in) de medezeggenschap. Op Inwerkweekend 2024 krijgen Centrale Raden de handvatten om dit … Lees meer

Terugblik Lentesessie ’24

Op 28 maart organiseerde hboMZ de eerste Lentesessie in Het Spoorwegmuseum. We zijn enorm gelukkig met hoe deze dag is verlopen. Het was geweldig om te zien hoe alle medezeggenschappers uit het hele land en alle lagen actief samenwerking met elkaar zochten. Ook willen we alle sprekers, trainers én deelnemers bedanken voor de enthousiaste reacties. … Lees meer

Versterking medezeggenschap loopt spaak

Op 5 april was op ScienceGuide te lezen dat verschillende partijen al bijna anderhalf jaar zijn bezig zijn met de uitwerking van moties die de de positie van de medezeggenschap in het hoger onderwijs moeten versterken. Minister Dijkgraaf schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat er in ieder geval afspraken zijn gemaakt over … Lees meer